Fælles Bibliotekssystem 2.0 - FAQ for brugere

Her kan du som bruger finde fakta, spørgsmål og svar om det kommende udbud af FBS.
Billede af menneske med telefon

Nedenfor kan du som bruger finde relevante spørgsmål og svar i forbindelse med det kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS). Listen opdateres løbende. Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os via bibsys@kombit.dk.

Vi opdaterer desuden løbende siden Kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS) | KOMBIT med igangværende aktiviteter. 

Tidsplan
Hvornår udløber den nuværende kontrakt?

Den nuværende kontrakt med Systematic er forlænget frem til den 31. december 2025. Kontrakten fortsætter på samme vilkår som hidtil.

Økonomi
Hvad bliver borgerprisen for det kommende udbud?

Prisen pr. borger pr. år bliver maksimalt 6 kr. 

Kan vi regne med at prisen på maksimalt 6 kr. holder?

Ja. Det den udmeldte borgerpris pr. år er den maksimale pris, som kommunen kan komme til at betale. Budgettet, som er udregnet på baggrund af denne pris, har luft til at vi - i en vis grad - kan rumme uforudsete omkostninger.

Use cases
Hvorfor arbejdes der med use cases?

KOMBIT har valgt at bruge use case-metoden til at beskrive de arbejdsgange, som FBS 2.0 skal kunne understøtte. Use cases benyttes til at beskrive arbejdsgange, hvor der er interaktion mellem en bruger og et it-system. Det betyder, at man kan beskrive, hvad systemet skal kunne, herunder formål og forløb, uden at beskrive, hvordan systemet skal gøre det. Use cases er dermed også en måde, hvorpå vi kan beskrive for en kommende leverandør hvilke arbejdsfunktioner, vi forventer systemunderstøttet, mens det også er et godt dialogværktøj.

De forskellige use cases tager naturligvis udgangspunkt i nuværende processer, og arbejdet har bidraget til at afklare og præcisere behovet til det kommende system. Det har derudover været et værktøj til at identificere forbedringspotentialer, herunder hvor der i dag mangler systemunderstøttelse, samt hvor der er sket ændringer i teknologi eller rammer, som har indflydelse på en arbejdsgang.

Hvordan udarbejdes en use case?

En use case beskrives i et skema, som sikrer, at vi som kravstillere præciserer ansvar, kontekst og forventet resultat af en arbejdsgang. Nedenfor ses det skema KOMBIT benytter sammen med den faglige følgegruppe:

Hvor mange use cases bliver der udarbejdet?

KOMBIT arbejder sammen med den faglige følgegruppe på at udarbejde og færdiggøre ca. 60 use cases, som skal danne grundlag for udbudsmaterialet. De sidste use cases bliver gennemgået sammen med faglig følgegruppe den 4. juli 2023.

Høring hos kommunerne
Hvilke dele af udbudsmaterialet bliver sendt i høring?

Relevante dele af kravspecifikationen, som indgår i udbudsmaterialet, sendes i høring, så kommunerne får mulighed for gennemlæse, kommentere og forholde sig til det.

Det vil være bilag 2.1 med kravspecifikationen for funktionelle og ikke-funktionelle krav, der er mest relevant at få kommunernes input til. Under bilag 2.1 er der en række underbilag, der muligvis frasorteres, fx om infomationsmodel og specificering af alle integrationer, som vi vurderer vil være mindre relevante at sende i høring.

Vi forventer også, at bilag 4, som stiller krav til dokumentation, og bilag 11, der vedrører udrulning og undervisning, kommer i høring.

Hvem bliver materialet sendt i høring hos og hvordan?

Høringen er målrettet eksisterende brugere af løsningen og it-og driftsansvarlige i kommunen. Materialet vil blive gjort tilgængeligt for alle kommuner på Bibliotekernes Data og It’s dokumentbibliotek.

Eksisterende brugere: Disse kan fx være superbrugere eller supportberettigede brugere af løsningen, dvs. medarbejdere, der har erfaring med den eksisterende løsning. Hvis kommunen allerede har udpeget en projektleder for det nye Fælles Bibliotekssystem (FBS), anbefales det, at denne også læser materialet.

It-og driftsansvarlige: Disse kan fx være systemejere, it-generalister, testsagkyndige og it-arkitekter, der arbejder med implementering og drift af it-systemer i kommunen. Personer, der gennemlæser materialet, bør have god faglig indsigt i, hvordan kommunen arbejder med it-løsninger på biblioteksområdet.

Hvornår bliver materialet sendt i høring?

Høringen vil vare tre uger og er planlagt til at forløbe fra den 23. oktober til den 10. november 2023.

Hvorfor bliver dele af udbudsmaterialet ikke sendt i høring?

Udbudsmaterialet er meget omfangsrigt og omfatter 12 bilag, og til hver af disse er der en række underbilag. Fx er bilagene om pris, drift, test og underdatabehandleraftaler meget omfattende og enten bundet til faste aftaler eller fortrolige. Så både af juridiske grunde, men også for at reviewopgaven ikke bliver for overvældende, sender vi ikke alt i høring.

Hvordan kommer høringen til at foregå?

Vi vil komme med flere detaljer om høringen på den anden side af sommerferien, herunder rammesætning heraf. Vi planlægger at afholde et webinar op til høringen, hvor vi uddyber planen for høringen, og hvor I får mulighed for at stille spørgsmål.

Opfordring til kommunerne

Som udgangspunkt vil vi opfordre til, at I lokalt i den enkelte kommune koordinerer jeres høringssvar, så I kan sende et samlet svar – allerhelst på vegne af både PLC og folkebibliotek. Vi vil også meget gerne lægge op til, at der bliver udarbejdet fælles høringssvar i de netværk, I allerede måtte indgå i på tværs af kommuner, fx folkebibliotekernes FBS-netværk eller PLC’ernes netværk for fx fællessamlinger etc.

Fordelen ved at udarbejde høringssvar i fællesskab er, at vi i højere grad kan sikre os tilbagemeldinger, der er forankret i flere PLC/folkebiblioteker og dermed tilgodeser den mangfoldighed, som FBS skal understøtte. Vi håber, at det er muligt for jer allerede nu at overveje i hvilke fora, det vil give mening at koordinere høringssvar, så I er klar til at mødes, når høringsmaterialet frigives.

Arkitektur
Hvad er planerne for agency-modellen?

Vi arbejder i det nuværende udbud med, hvordan vi kan understøtte bibliotekernes ønskerne og behovene for at kunne arbejde på tværs af agencies, og i den forbindelse kommer vi til at genbesøge agency-modellen.

Funktionalitet
Hvorfor bliver katalogiseringsklienten ikke en del af FBS 2.0?

Det kommende katalogiseringsmodul skal udvikles under FBI af DBC.

DBC er i gang med at modernisere deres katalogiseringsklient, og har i den forbindelse tilbudt, at FBI kan få udviklet en simplere klient, der vil kunne benyttes af alle biblioteker - også biblioteker, der ikke anvender FBS. 

Desuden har DBC stor ekspertise inden for katalogiseringsregler, varetager i dag nationalbibliografien og vil hurtigt kunne foretage omstillingen til RDA.

Er der en konkret dato for, hvornår katalogiseringsklienten bliver rykket til FBI?

Katalogiseringsklienten flyttes endeligt til FBI, når FBS 2.0 går i drift. Version 0.1 forventes klar i første halvår 2023 og vil kunne bruges sideløbende med katalogiseringsklienten i FBS.

Hvorfor er Moreinfo nævnt og ikke Forsideservice?

Moreinfo er nævnt, da den er en del af FBI (benyttes i forbindelse med bibliotek.dk), og dermed gratis for bibliotekerne at bruge. Ydermere indeholder Moreinfo også webarkivet. Coverservicen er udviklet efter Moreinfo.

Er der indtænkt effektive mobile pluklister med valgfri filial-sortering?

Vi arbejder i øjeblikket med at kvalificere og præcisere kravene. De endelige krav vil afspejle de behov vi afdækker på workshops mv.

Hvorfor kommer der ikke betalingsfunktionalitet i FBS 2.0?

Det er meget omkostningstungt at udvikle debitorfunktionalitet, herunder betalingsfunktionalitet, i et fagsystem som bibliotekssystemet, og afstemning mv. i det nuværende FBS har altid være en manuel proces. 
Da alle kommuner allerede har et debitorsystem, giver det størst værdi for pengene, at anvende de mange funktioner et debitorsystem allerede tilbyder: Rykkerprocesser, påmindelser, fakturaer  og integration til gældsstyrelsens indrivelsessystem PSRM.  Dette kan sikres via debitorsnitfladen i den fælleskommunale infrastruktur.
Debitorintegrationen sørger ligeledes for, at kommunerne bliver PSRM-compliant. 

 

Hvad sker der for biblioteker, som ikke implementerer debitorintegrationen?

Vi forventer, at mange kommuner vil være kommet på debitorintegrationen i løbet af de næste to år frem til det nye FBS skal idriftsættes i 2025. 
Vi er klar over, at det for mange kommuner var vanskeligt at biblioteksområdet var det første område til at tage ØiR-debitorsnitfladen i brug, men forventningen er, at det vil blive lettere, når flere af kommunens fagsystemer kommer på. Vi er også altid klar til at hjælpe og lytte, hvis I ser specifikke udfordringer, ligesom vi selvfølgelig planlægger at medtage rettelser og korrigeringer til debitorintegrationen i det nye udbud.

 

Er der mulighed for en alternativ betalingsløsning? Har KOMBIT taget skridt til udarbejdelse af en egentlig kravspecifikation på området.

KOMBIT har i løbet af 2021 udarbejdet en anvisning for en kassebetalingsløsning, der blev offentliggjort i november 2021. Den kan anvendes af 3. parter til opbygning af en kasse/betalingsløsning – eller af kommuner i forbindelse med udarbejdelse af en krav-specifikation. Du kan læse nærmere om anvisningen her. 

Forudsætningen for at kunne benytte den specificerede kassebetalingsløsning er, at fordringerne er overført til debitor. 

Anvisningen tager udgangspunkt i kommunernes fremtidige forventede anvendelse af ØiR-snitfladerne på alle fagsystems områder – herunder også biblioteker. En sådan kassebetalingsløsning ligger udenfor scope for det kommende FBS, men kan fint tænkes ind i kommunernes samlede systemlandskab, hvis der kan opnås opbakning og dermed finansiering til det, udenfor FBS-regi.  

Implementering
Vi er på bibliotekerne udfordret af at have få ressourcer, hvordan tænkes det ind i implementeringsforløbet?

I samarbejde med leverandøren tilrettelægger vi implementeringsstøtten med skærpet fokus på kommunernes forskelligartede kompetencer og ressourcer til at løse de kommunale implementeringsopgaver. Foruden konkrete trin-for-trin opgavebeskrivelser og undervisning efter train-the-trainer princippet, vil vi understøtte kommunerne med tværkommunale videndeling-/netværksmøder og øvrige dialogfora, så kommunerne kan løse opgaverne effektivt og med færrest muligt ressoucer. En succesfuld implementering forudsætter dog, at kommunen har afsat ressourcer til at løse de opgaver som ibrugtagningen som minimum påkræver fx systemkonfiguration, datamigrering og tilpasning af arbejdsgange. I forberedelsesfasen inddrager vi løbende kommuner for at få input til, hvordan vi bedst understøtter den kommunale implementering. 

Vi oplevede det som omkostningstungt og svært at skifte til Cicero i sin tid. Skal vi nu gennem de samme problemer igen?

Vi er klar over at mange stadig kan huske forløbet fra sidst. Denne gang ser vi imidlertid ind i et helt andet forløb, blandt andet fordi kommunerne nu kommer fra samme system, og vi derfor ikke skal migrere alles datacentre til et, men kun migrere en til en.

Vi er desuden i langt højere grad end sidst opmærksomme på at få identificeret, hvilke typer af forandringer det nye system, medfører, så vi kan kravsætte og tilrettelægge implementeringsstøtten derefter. Vi vil løbende kvalitetssikre, evaluere og tilpasse undervisningen, så vi kan sikre at slutbrugerne får den nødvendige viden og de rette kompetencer og færdigheder til effektivt at bruge it-systemet.

Hvornår implementeres det nye system?

Den nuværende kontrakt udløber 31. december 2024.

Lige nu arbejdes der på en ny tidsplan, som snarest muligt vil blive offentliggjort.

Vi kender først implementeringstidspunktet, når der er valgt leverandør på løsningen, og der er udarbejdet en mere detaljeret implementeringsplan. Vi melder implementeringsplanen ud, så snart den er på plads, så kommunerne i god tid kan afsætte ressourcer til implementeringsopgaverne.  

Hvor langt vil implementeringsforløbet være?

Implementeringsforløbet vil for den enkelte kommune strække sig over ca. ni måneder. Der vil være en række opstarts- og forberedende aktiviteter forventeligt ni til tre måneder før ibrugtagningstidspunktet, som kommunen skal afsætte ressourcer til. Det primære ressoucetræk vil være ca. tre måneder før ibrugtagningstidspunktet og frem til systemet er fuldt implementeret. 

 

Kontakt

Seniorkonsulent / Projektleder
3334 9400